Zegary GEROY
Zaloguj się
Cadillac, stylowe damy i reklama
Cadillac, stylowe damy i reklama

Słynna amerykańska marka Cadillac zasłynęła nie tylko z produkcji luksusowych samochodów, ale także z niezwykłych plakatów reklamowych, prezentujących auta w otoczeniu eleganckich dam. Niebanalne postery stanowią świetny przykład ducha lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych ubiegłego stulecia. Wiele mówią o stylu epoki. Dla współczesnych są ciekawą lekcją budowania marki.

 



Markę Cadillac założono w 1902 r. Boom na pojazdy sygnowane jej imieniem przypadł na lata pięćdziesiąte XX w. Po drugiej wojnie światowej posiadanie auta marki Cadillac stało się marzeniem wielu Amerykanów. Samochody, będące w USA synonimem szyku, uzupełniały wizerunek człowieka sukcesu, któremu świetnie się powodzi. Cieszące się szacunkiem auta tej marki zawdzięczały swoją pozycję nie tylko opinii o ich solidności (wyposażano je w wiele technicznych nowinek), ale także zwracającej uwagę formie, obok której nie sposób było przejść obojętnie.





Chrom, stal i spojlery
Głównym designerem koncernu General Motors był w tamtych latach Harley J. Earl. Ten świetny projektant zasłynął z wielu innowacji, dzięki którym cadillaki nabrały charakterystycznego rysu. Dostojnie sunące po drogach limuzyny miały wydłużoną sylwetkę, błyszczały stalą i chromem dodatków, a także zwracały uwagę pokaźnymi skrzydłami (z powodu których nazywano je „skrzydlakami”). Auta tej marki wywarły piętno na duchu czasu, na zawsze wpisując się w styl lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych dwudziestego wieku. Łatwo się o tym przekonać w kinie. Otóż w większości współczesnych amerykańskich filmów, których akcja dzieje się w tamtej epoce, pojawia się przynajmniej jeden cadillac.

 


Szykowne panie i samochody
Na pomysł kampanii reklamowej, polegającej na zestawieniu stylowych dam z autami, wpadli w 1954 r. pracownicy firmy MacManus, John and Adams. Ta założona w 1916 r. agencja specjalizowała się w promocji koncernów motoryzacyjnych, realizując zlecenia również dla Dodge’a i Hupmobile’a. Słynna kampania dla Cadillaca, która po latach zachwyca oryginalnością i spójnością, prezentowała szykowne panie na tle pojazdów. Każdy plakat pokazywał jeden model samochodu w kolorze pasującym do stroju modelki. Warto przy okazji nadmienić, że barwy karoserii tamtej epoki były z dzisiejszego punktu widzenia niezwykłe. Królowały wśród nich: subtelny róż, wesoły turkus, waniliowy krem, miętowa zieleń i wiśniowa czerwień.

 


Zgodnie z przesłaniem
Eleganckie damy na plakatach reklamowych marki Cadillac odziane były zazwyczaj w suknie wieczorowe (choć zdarzały się również inne formalne stroje), a ich kreacjom towarzyszyły szykowne dodatki i imponująca biżuteria. Ciekawostką jest to, że ubiory modelek do kampanii stworzyli słynni projektanci mody (m.in.: Jacques Fath oraz Hattie Carnegie). Na niektórych plakatach pojawiło się hasło następującej treści: „O ile nam wiadomo  żaden samochód nigdy tak szybko (i tak całkowicie) nie zawładnął sercem amerykańskich kobiet-kierowców.”

 





Ilustracje: Wikimedia Commons
Fotografia tytułowa: © Geroy Clocks

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl